INFORMAREA, ORIENTAREA ŞI CONSILIEREA PROFESIONALĂ
Informarea, orientarea şi consilierea profesională sunt procese complexe, care constau in:
- furnizarea de informaţii privind piaţa muncii,
- evaluarea şi autoevaluarea personalităţii în vederea orientării profesionale,
- dezvoltarea abilităţilor şi încrederii în sine a persoanelor în căutarea unui loc de muncă în vederea luării de către acestea a deciziei privind propria cărieră, precum şi
- instruirea în metode şi tehnici de căutare a unui loc de muncă.
Informarea, orientarea şi consilierea profesională alături de formarea profesională, medierea muncii, consultanţa şi asistenţă pentru începerea unei activităţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri, constituie măsurile pentru creşterea şanselor de ocupare a persoanelor în căutarea unui loc de muncă.
Informarea privind piaţa muncii, stabilirea traseului profesional, evaluarea şi autoevaluarea se realizează prin autoinformare, prin acordarea de servicii de consiliere individuală sau de grup oferite, la cerere, persoanelor în căutarea unui loc de muncă sau în cadrul job-cluburilor organizate de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă sau de furnizorii de servicii specializate de stimulare a ocupării forţei de muncă.
Cariera implică totalitatea experienţelor de muncă – remunerată şi neremunerată – realizată de o persoană pe parcursul întregii sale vieţi.
„A avea o carieră” înseamnă, în limbaj cotidian, a avea o profesie sau un loc de muncă cu un statut ridicat, cu oportunităţi mari de avansare şi de remunerare; şi, dacă nu ai o carieră în sensul mai sus menţionat, atunci se consideră că ai o slujbă, un job, un loc de muncă.
Orientarea carierei este o acţiune de îndrumare a persoanei către o profesie, grup de profesii în conformitate cu posibilităţile şi dorinţele sale. Ea include, într-un tot unitar, orientarea şcolară ca etapă pregătitoare pentru viitoare alegeri în carieră, orientarea profesională şi consilierea pentru carieră.
Orientarea profesionala are un dublu scop: pe de o parte, să-i ofere individului şansa de a găsi o activitate care să-i permită o dezvoltare deplină a capacităţilor, să-i ofere satisfacţie personală în muncă, iar pe de altă parte, ea serveşte societăţii, prin compatibilizarea aspiraţiilor individuale cu interesul social.
Orientarea profesională este organizată pe trei direcţii principale:
- Cunoaşterea de sine;
- Cunoaşterea lumii profesiilor;
- Ghidarea opţiunii profesionale.
Informarea şi consilierea profesională se realizează de centre specializate, organizate în cadrul agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă, precum şi de alte centre şi furnizori de servicii din sectorul public sau privat, acreditaţi, care pot încheia cu agenţiile pentru ocuparea forţei de munca contracte, în condiţiile legii.
Consilierea profesională si instruirea în metode şi tehnici de căutare a unui loc de muncă şi de prezentare la interviuri în vederea ocupării se realizează de către consilieri de orientare a carierei, în cadrul centrelor de informare şi consiliere privind cariera sau, la cerere, în cadrul altor forme organizate de instruire.
Consilierea carierei nu se adresează numai tinerilor sau doar adulţilor, ci este un proces integrat al educaţiei permanente, fiind derulată în timpul şcolii şi după terminarea studiilor, pe parcursul vieţii active şi chiar după încheierea vieţii profesionale active (în ultimul caz vizează petrecerea timpul liber, menţinerea stării de sănătate a persoanelor de vârsta a treia, implicarea în activităţi voluntare – de interes comunitar – sau productive, desfăşurate ocazional).
Procesul de promovare personală poartă amprenta gradului şi a surselor de informare accesibile persoanei. Realizarea unui Curriculum Vitae, a unei scrisori de intenţie şi prezentarea la interviu sunt strâns legate de informaţiile deja cunoscute despre ocupaţiile pentru care se face aplicaţia. De asemenea, pregătirea pentru un interviu nu se derulează doar după decizia de a candida pentru un anumit post, ea se regăseşte încă din etapa de contactare a persoanelor/surselor care pot ofkeri informaţii despre ocupaţii şi firmele existente pe piaţă.