MARKETINGUL AFACERII

Marketingul înseamnă atragerea clienților și gestionarea relațiilor profitabile cu aceștia. Scopul dublu al marketingului este de a atrage noi clienți promițând o valoare superioară și de a păstra clienții actuali oferind valoare și satisfacție.

Marketingul se bazeaza pe  a cunoaște și înțelege clientul, astfel încât produsul sau serviciul oferit să i se potrivească atât de bine, încât să se vândă singur.

Marketingul modern este orientat către client și trebuie să găsească răspunsuri la câteva întrebări înainte de a dezvolta produse și strategii de marketing:

  • Cine sunt clienții companiei?
  • Care sunt nevoile lor și care sunt lucrurile de care le pasă?

În marketing, cunoașterea clientului este esențială. Cu cât înțelegi mai bine comportamentele și nevoile consumatorilor, cu atât mai bine te poți adresa cu produse specifice, create exact pe nevoile și așteptările lor.

Mixul de Marketing (cei 4 P)

Mixul de marketing a fost introdus pentru prima dată în anii 50 de către un profesor de la Harvard, iar acesta presupune:

  • Produs – care va fi produsul sau serviciul și cum satisface nevoile clientului?
  • Preț – la ce preț se va stabili produsul pentru a fi vândut?
  • Plasare – cum va fi livrat produsul către clientului? (fizic, online, regiune etc)
  • Promovare – ce metode de marketing se vor folosi pentru promova produsul?

Tipuri de Marketing

Marketingul, ca domeniu acoperă multe modalități de punere în practică. Ca și delimitare, regăsim marketing direct și marketing indirect, precum și marketing tradițional și marketing digital. Totuși, fiecare modalitate presupune caracteristici specifice și nuanțe diferite.

Pentru aceia dintre noi care credem că marketing înseamnă doar publicitate sau promovare, secțiunea următoare o să ne ofere o perspectivă mult mai largă asupra conceptului de marketing.

Marketingul tradițional (offline)

Marketingul tradițional are încă o aplicabilitate foarte mare în ceea ce privește activitățile de business. Marketingul offline constă în abordarea „tradițională”: materiale tipărite, promovarea la radio și televiziune, vânzarea door-to-door, precum și participarea la evenimente precum târguri, expoziții și conferințe.

Marketingul tradițional este o abordare prin care companiile își identifică publicul într-un loc specific și plasează reclame acolo unde publicul lor le va vedea, auzi sau interacționa cu acestea, exact cum spuneam mai sus despre reclamele tipărite, panouri publicitare sau reclamele la televizor.

Mai mult, una dintre cele mai eficiente modalități de promovare/ publicitate este marketingul din ”gură în gură” (word of mouth), adică atunci când cineva împărtășește experiența pe care a avut-o cu produsul/ serviciul unei companii cu altcineva. Această practică este foarte recunoscută drept ”recomandare”.

Marketingul digital (online)

Apărut ca urmare a dezvoltării tehnologiei și apariției internetului, marketingul digital a introdus multe funcții, elemente și canale noi în ceea ce privește activitatea de marketing. Printre cele mai abordate tipuri de marketing digital din perioada în care trăim regăsim:

1. Social Media Marketing

Această alternativă modernă de marketing a apărut odată cu dezvoltarea aplicațiilor de tip rețele sociale precum Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn sau TikTok, iar în termeni de marketing, scopul lor este de a construi relații cu clienții existenți, dar și de a ajunge la un public mai larg prin intermediul acestora.

2. Content Marketing

Content marketing-ul sau Marketingul prin conținut presupune publicarea de conținut în diferite forme (text, grafic sau video) pentru a dezvolta conștientizarea brandului (brand awareness), precum și pentru a cultiva și întreține relațiile cu clienții.

Marketingul prin conținut (content marketing) este de obicei perceput ca fiind un tip de marketing digital, dar totodată acesta poate fi abordat și offline. Exemple de marketing de conținut pot fi blogurile, postările pe rețelele sociale, infograficele și videoclipuri sau chiar vlogurile.

Diferența dintre Marketing și Vânzare

Vânzările și marketingul sunt două concepte strâns legate, dar acoperă activități foarte distincte într-o afacere.

Un agent care face vânzare nu are nicio contribuție în ceea ce privește prețul, dezvoltarea, distribuirea produsului sau cine îl cumpără – pur și simplu își pune în practică abilitatea de vânzător și convinge clientul să cumpere, după ce are acces la informații despre acesta.

Pe de altă parte, echipa de marketing are rol în crearea notorietății produsului sau brandului în piață, în crearea unei audiențe bine definite de clienți, în a aduna informații valoroase despre aceștia.

De asemenea, oamenii de marketing se folosesc de feedback-ul și informațiile clienților pentru a decide ce produse să dezvolte în viitor sau cum să schimbe produsele existente, astfel încât să răspundă mai bine nevoilor clienților.

Marketingul cercetează piața, atrage potențiali clienți, analizează date despre clienți și vine cu strategii de promovare, în timp ce vânzarea se realizează într-o fază finală a acestui proces de marketing și lucrează direct cu clienții potențiali rezultați din procesul de marketing.

Marketingul își concentrează eforturile asupra unui public mult mai larg sau a unor grupuri mai mari de oameni, în timp ce vânzările vizează grupuri mai mici de oameni sau chiar la nivel individual, în funcție de specificul afacerii.