MANAGEMENTUL AFACERII

 

Multa vreme, conducerea afacerilor s-a facut intr-un mod intuitiv, succesul firmelor avand la baza, de cele mai multe ori, capacitatea nativa de gandire in ansamblu a antreprenorilor. Marile averi ale secolelor trecute au fost realizate, in parte, datorita norocului sau a imprejurarilor favorabile. In ultima vreme, insa, managementul s-a individualizat ca stiinta economica de sine statatoare, modul de conducere bazandu-se din ce in ce mai mult pe formule exacte si pe folosirea informatiilor cat mai corecte pentru luarea deciziilor.

In secolul XX s-au cristalizat mai multe scoli de management, precum cea nord-americana, bazata pe pragmatism si pe importanta absoluta a profitului sau cea britanica, in care planificarea viitorului este primordiala, iar conducerea se afla in mainile unui numar relativ redus de decidenti. Mai pot fi amintite si scoala germana, care are printre prioritati relatiile stranse cu sindicatele, scoala franceza, in care vitale sunt parteneriatele cu institutiile statului si unde firmele sunt mai putin centralizate si cea italiana, in care exista o diferenta majora intre managerii angajati si cei care conduc afacerile private personal.

Persoanele aflate la conducerea firmelor, indiferent de numarul de angajati si de bugetul anual, ar trebui sa urmareasca in activitatea lor implementarea a patru functii manageriale de baza:

  • Planificarea inseamna elaborarea unor obiective pe termen scurt, mediu si lung, care sa asigure nu doar ramanerea pe piata, ci si evolutia afacerii;Planificare este functia prin care se stabilesc obiectivele si mijloacele cele mai potrivite de realizare a lor, ii determina pe manageri sa previzioneze viitorul,sa anticipeze schimbarile pentru a le putea face fata si sa realizeaza prin obiective si planuri.Obiectivele reprezinta rezultatul final din viitor,pe care firma il doreste sa il obtina.Planul reprezinta mijloacele si instrumentele create si utilizate pentru a incerca atingerea obiectivelor.
  • Conducerea se refera la actiunile luate, prin care subalternii lucreaza pentru atingerea scopurilor economice;
    Conducere consta in ansamblul activitatilor manageriale prin care membrii firmei sunt influentati sa participe activ la stabilirea si atingerea obiectivelor individuale si organizationale. Prin intermediul acesteia deciziile manageriale sunt transformate in actiuni.
  • Organizarea are ca scop asigurarea existentei resurselor umane si fizice necesare pentru o activitate eficienta;
    Organizarea reprezinta procesul prin care se creeaza structura organizatiei ,indivizii lucreaza si participa impreuna pentru atingerea obiectivelor stabilite prin planificare. Ea determina repartizarea,incredintarea de sarcini si autoritate unui individ, care isi asuma responsabilitatea pentru ele.
  • Controlul are drept scop constatarea atingerii obiectivelor planificate si luarea de masuri, daca este cazul.
    Controlul consta in ansamblul proceselor prin care performantele activitatii firmei sunt evaluate,masurate si comparate cu obiectivele stabilite initial. Controlul urmareste:
    – reglarea activitatii firmei astfel incat performanta reala sa fie conforma cu standardele scontate.
    – etapele procesului de control-stabilirea obiectivelor si standardelor controlului.
    – masurarea performantei reale.
    – compararea rezultatelor cu obiectivele.
    – initierea si luarea deciziilor corective necesare.

Managementul afacerilor reprezinta stiinta conducerii acestora, respectiv un ansamblu de procese constiente de conducere si coordonare a actiunilor si activitatilor individuale si de grup, precum si de mobilizare si alocare a resurselor organizatiei in vederea indeplinirii obiectivelor programate.

Managementul afacerilor este arta si stiinta de a-i face pe altii sa actioneze in asa fel incat sa se atinga obiectivele firmei de afaceri. Totodata, este procesul de stabilire si indeplinire a obiectivelor afacerii, prin realizarea unor functii de baza, specifice, in dirijarea si utilizarea resurselor umane, materiale, financiare si informationale ale firmei.