IDEI DE AFACERI
O idee de afacere bună constituie fundamentul unei afaceri de succes. Ideile de afaceri care pot fi transpuse în realitate reprezintă oportunităţile de afaceri. Întreprinzătorul este permanent atent la noi idei de afaceri. EI utilizează mai multe surse de inspiraţie:
- Experienţa anterioară
Marea majoritate a afacerilor noi sunt înfiinţate de persoane cu experienţă în acelaşi domeniu de activitate în care au lucrat în calitate de angajaţi, deoarece întreprinzătorul cunoaşte foarte bine produsul vândut, procesul de obţinere a lui, furnizorii şi piaţa produsului (clienţii, concurenţa), cunoaşte organizarea internă necesară şi funcţionarea firmei după această structură internă. În ansamblu, această experienţă anterioarp faciliteazp foarte mult orientarea proaspptului întreprinzător în mediul de activitate al noii sale firme.Întreprinzatorul care are experienţa unui singur domeniu, de exemplu cel tehnic este tentat să considere că realizarea acestuia este cea mai importanta parte pentru întreaga afacere. În acest fel, el poate ignora cu uşurinţă activitatea de planificare strategică, strict necesară oricărei afaceri, dar pe care el nu le-a realizat până acum: marketing, contabilitate. Deseori fiind depăşit de multitudinea activităţilor pe care trebuie să Ie desfăşoare, ajunge să neglijeze activităţile de personal sau cele de management.
- Hobby-uri sau experienţa personală
Deseori, întreprinzătorul este tentat să transforme o activitate pe care o desfăşoară cu pasiune – un hobby – într-o afacere. O astfel de activitate poate fi desfăşurată cu rezultate mulţumitoare de un număr restrâns de persoane. Unul din cele mai mari pericole este subiectivismul inevitabil al întreprinzîtorului în privinţa reacţiei pieţei la produsele pe care Ie realizează: dacă întreprinzătorul pune atâta pasiune în realizarea produsului său este obligatoriu ca şi piaţa să aibă o atitudine favorabila. Mai mult decât atât, o firmă presupune desfăşurarea unei game largi de activităţi care nu au nici o legatură directă cu hobby-ul întreprinzătorului. Astfel de activităţi îi consumă foarte mult din timp, deoarece întreprinzatorul nu are de regula experienţă în realizarea lor şi nici în delegarea către un specialist.Pentru contracararea acestor situaţii negative, întreprinzatorul trebuie să studieze întâi cu mare atenţie piaţa, înainte de a investi într-o afacere, de asemenea, el trebuie să aibă în vedere şi situaţia creată ca rezultat al dezvoltării activităţii sale (activităţile noi care trebuie realizate, informaţiile şi resurse suplimentare necesare).
- Interacţiuni sociale
O sursă permanentă de informaţii o constituie relaţiile de serviciu, cu clienţii, distribuitorii, partenerii de afaceri, concurenţii, prietenii, rudele, cunoştinţele.În acelaşi timp, întreprinzătorul obişnuieşte să privească mediul social-economic ca o sursă de oportunităţi pe care Ie poate valorifica prin intermediul afacerii sale.
- Căutări sistematice
Cel mai frecvent, ideile de afaceri apar întâmplător. Chiar dacă o căutare sistematică este o cale pe care cei mai multi întreprinzători o ignoră, identificarea unor noi idei de afaceri depinde într-o măsură importantă de perseverenţa întreprinzătorului.Căutarea sistematică presupune consultarea publicaţiilor de specialitate, utilizarea unor metode tip brainstorming cu implicarea prietenilor, membrilor familiei, accesarea unor baze de date cu patente şi invenţii, în acest domeniu, internet-ul a devenit una din cele mai accesibile surse de informaţii.
- Evolutiile macro-economice (tendinte demografice, sociale, tehnologice,afaceri)
Întreprinzătorul este obligat să ţină cont de tendinţele sociale, tehnologice şi economice, care pot indica modificarea aşteptărilor şi preferinţelor clienţilor, schimbarea modalităţilor de organizare şi funcţionare a afacerilor.