AVANTAJELE ŞI DEZAVANTAJELE ÎNTREPRINZATORULUI

Avantajele

  • Independenţa
    Întreprinzatorul ia toate deciziile fundamentale privind propria afacere şi  o îndreapta pe drumul stabilit de el. Pentru unele persoane, Iibertatea conferită de activitatea de întreprinzător este mai degraba o necesitate decât un lux. Aceşti oameni pun mare preţ pe controlul propriului destin, pe libertatea de decizie şi de acţiune.
  • Exprimarea neîngrădită a calităţilor personale
    Majoritatea angajaţilor au deseori tendinţa de a acuza mediul intern al organizaţiei pentru randamentul redus al propriei activităţi. Din acest punct de vedere, întreprinzătorul este limitat numai de propriile abilităţi în drumul său către succes.
  • Cunoaşterea mai bună a capacităţilor şi limitelor proprii.
    Multitudinea problemelor la care întreprinzatorul este obligat să găsească soluţii duce la o mai bună auto-evaluare, în plus, pentru dezvoltarea afacerii şi pentru a depăşi concurenţa, întreprinzătorul este obligat să înveţe în fiecare zi ceva nou.
  • Şansa unui câştig ridicat
    Întreprinzătorul de succes câştigă mai mult decât ar putea câştiga în calitate de angajat într-o altă organizaţie. Acest supliment de venituri este considerat, de regula, o recompensă pentru riscul asumat şi eforturile suplimentare depuse pe parcursul derulării afacerii.
  • Siguranţa locului de muncă
    Întreprinzatorul îşi creează propriul său loc de muncă, a cărui durată depinde numai de propria sa abilitate de a menţine afacerea în viaţă. Nu exista riscul concedierii şi nici cel al pensionării forţate.
  • Libertatea de a decide singur modul de utilizare a resurselor acumulate
    Resursele acumulate pot fi investite în afacerile altora, pot fi depuse la bănci sau reinvestite în propria afacere. Aceasta din urmă variantă constituie alegerea întreprinzătorului.
  • Obţinerea recunoaşterii în cadrul comunităţii
    Posibilitatea de a sprijini comunitatea îi oferă întreprinzătorului recunoaşterea în mediul său de activitate. Acest sprijin se concretizează în oferirea, prin intermediul pieţei, de produse sau servicii utile comunităţii, precum şi în diferite iniţiative filantropice.

Dezavantajele

  • Riscul de a nu obţine veniturile aşteptate
    Evoluţia oricărei firme este fluctuantă, inducând variaţii importante ale veniturilor. Întreprinzătorul acordă prioritate, altor obligaţii financiare în defavoarea venitului imediat.
  • Riscul pierderii capitalului investit
    Sunt foarte frecvente situaţiile, atunci când afacerea ajunge la faliment, întreprinzătorul poate astfel să piardă resursele investite.
  • Responsabilitatea asumată
    Întreprinzătorul îşi asumă singur eventualul eşec al afacerii. EI este responsabil de gestiunea resurselor investite. Deciziile sale au efect asupra salariaţilor, clienţilor dar şi a mediului de afaceri.

    În acest context, este esenţială puterea de a lua decizii dificile în momentele cheie. Pentru întreprinzător este importantă capacitatea sa de a învăţa din greşeli, considerate oportunităţi prin care se poate învăţa să se acţioneze mai eficient.

  • Consum foarte mare de resurse personale
    Conducerea unei afaceri – mai ales, a unei afaceri incipiente ­impune un program de lucru foarte încărcat, iar odată cu succesul şi dezvoltarea afacerii există o tendinţă de creştere a efortului care trebuie depus de întreprinzător. În acelaşi timp, recompensa – sub forma profitului – se poate lăsa aşteptată un timp îndelungat.
  • Dependenta de experţi externi în probleme cheie
    Pentru realizarea activităţilor variate şi complexe ale firmei, întreprinzătorul trebuie să apeleze la experţi (jurişti, contabili, consultanţi marketing etc.), ale căror activităţi şi decizii nu Ie pot controla.
  • “Frustrarea parentală” în cazul dezvoltarii puternice a firmei
    În cazul unei afaceri care creşte foarte mult, apare în mod obiectiv necesitatea delegării unor responsabilităţi salariaţilor, ceea ce diminuează controlul întreprinzătorului asupra activităţilor propriei firme.

Capcanele “întreprinzătorului”

  • Lăcomia
    O tentaţie căreia trebuie să-i facă faţă întreprinzătorul, prin prisma puterii pe care o deţine în firmă, este de a obţine cât mai mulţi bani din propria afacere. Acest comportament duce inevitabil la diminuarea prestigiului în cadrul organizaţiei şi pierderea salariaţilor şi clienţilor.
  • Nerăbdarea
    Ca o regulă generală, dezvoltarea unei afaceri necesită câţiva ani, deoarece multe dintre etapele fireşti de dezvoltare ale afacerii nu pot fi “sărite”.
  • Lipsa încrederii în specialişti
    Atingerea obiectivelor întreprinzătorului presupune o investiţie de resurse şi un efort uman care nu pot fi realizate de către un singur om. Întreprinzătorul are nevoie de ajutorul mai multor colaboratori (investitori, parteneri, angajaţi, furnizori, clienţi), cu care stabileşte relaţii bazate pe încredere şi beneficiu reciproc.
  • Cunoaşterea redusă a propriei afaceri
    Implicarea într-o afacere ale cărei metode specifice, limite şi posibilităţi nu sunt· cunoscute suficient de bine (şi pentru cunoaşterea cărora nu se depune un efort susţinut permanent) este o reţetă sigură pentru eşec. Întreprinzătorul nu trebuie să se bazeze numai pe experţi, el trebuie să-şi păstreze capacitatea de evaluare şi control a afacerii.